سه‌شنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۱

اگر ما مبانی جنسی که در اسلام وجود دارد را در جهان مطرح کنیم، بسیاری از افراد مسلمان خواهند شد

گزارش فارس از مراسم رونمایی سایت «چمان»
«خام‌خوانی» مشکل امروز حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری فارس: ابراهیم فیاض از اساتید دانشگاه گفت: به اعتقاد بنده، مشکل امروز دانشگاه و حوزه‌های علمیه «خام‌خوانی» است، یعنی کتاب‌ها به صورت خام خوانده می‌شود و فهمی صورت نمی‌گیرد.




به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، مراسم رونمایی از سایت باشگاه فرهنگی دختران انقلاب اسلامی با عنوان «چمان» عصر امروز در آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

 

 

*محبی‌تبار: هدف «چمان» جهت‌دهی به فرهنگی عمومی دختران است

شکیبا محبی‌تبار، مدیر مسئول سایت چمان اظهار داشت: این باشگاه، فضایی مناسب برای ایجاد تضارب آرا و اندیشه‌ در زمینه مسائل مبتلابه دختران است که قصد دارد با ایجاد همدلی و اعتماد، پویایی، نشاط و انگیزه و نوآوری دختران جامعه را بهبود ببخشد.

وی اقتباس فرهنگی از سایر فرهنگ‌ها در عین استقلال فرهنگی و تعهد به گفتمان انقلاب اسلامی و تبادل مواریث فرهنگ اسلامی‌ایرانی را از جمله ویژگی‌های سایت چمان برشمرد و گفت: مخاطبان و اعضای این باشگاه، تمامی دختران ایران اسلامی با هر فرهنگ و قومیت در محدوده سنی ۱۵ تا ۳۵ سال است.

محبی‌تبار ادامه داد: اعضای این باشگاه معتقدند که زاد و ولد فرهنگی، راه سومی در میان گرداب هرزه‌گویی فمنیست‌مآبانه و مرداب سکوت و جمود است. از این رو قرارمان این است که مسائل فرهنگی را به صورت کلیشه و شعار مطرح نکرده و با سرپوش گذاشتن بر ضعف‌ها و نقص‌ها تبدیل به محلی برای تعریف و تمجید از مسئولان نشویم.

وی تصریح کرد: این باشگاه متعهد شده است که با فراهم ساختن رفتار دینی مخلصانه و دوری از رفتارهای ظاهری ریاکارانه و با مدیریت و هدایت فکر، فرهنگ، اخلاق و رفتار دختران، جهت‌دهی به فرهنگی عمومی را ایجاد کند.

 

* فیاض: محتوای متون درسی تا حد روزنامه پایین آمده است

در ادامه مراسم رونمایی، ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران چارچوب تئوریکی را در خصوص موضوع فرهنگ دختران ارائه داد.

وی با اشاره به ساخت فیلم موهن علیه پیامبر(ص) گفت: اهانت به حضرت رسول(ص) مسئله ساده‌ای نیست؛ سرعت جهان به قدری بالاست که فهم و شناخت آن به این سادگی نیست و کسی نمی‌داند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: زمان‌های گذشته، وقتی منابع جامعه‌شناختی را مطالعه می‌شد یا مورد بررسی قرار می‌گرفت، می‌شد به یک سری از مکاتب فکری دست یافت اما کتاب‌های جدید، به اندازه‌ای سبک شده‌ و متن آنها تا آنجا نزول پیدا کرده که همانند متون روزنامه‌ها شده است.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی، وضعیت واضحی نیست و نسل جدید چیزی نمی‌داند و روند کنونی، روند نا امیدکننده‌ای است. لذا راه‌اندازی سایت چمان، یک گام رو به جلو به شمار می‌آید.

فیاض با اشاره به «کارتر» رئیس‌جمهور قبلی آمریکا عنوان کرد: کارتر معتقد است که فاسدترین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می‌شود. در واقع انتخابات، حمایت‌های گسترده شرکت‌های گوناگون را به دنبال دارد و استبداد شرکت‌های چند ملیتی است که پول می‌‌دهند تا رئیس‌جمهور دلخواه خود را بر سر کار آورند.     

وی گفت: به اعتقاد بنده مشکل دانشگاه و حوزه‌های علمیه «خام‌خوانی» است! کتاب شفای بوعلی سینا را به طور خام می‌خوانند و فهمی صورت نمی‌گیرد، ‌از این رو اگر حوزه‌های علمیه، شیخ اشراق را متوجه می‌شدند وضعیت ما این گونه نبود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر ما مبانی جنسی که در اسلام وجود دارد را در جهان مطرح کنیم، بسیاری از افراد مسلمان خواهند شد، لذا متاسفانه امروزه مبانی غربی که غرب آن را مطرح می‌کند باعث شده تا بسیاری از افراد غربی شوند.


* دچار بحران غریزه هستیم

وی یادآور شد: آنچه در جهان بر اساس چارچوب اقتصادی رخ داده، نوع نگرش به زنان همانند نگاه به مردان است،‌ لذا نیچه و حیات‌گرایان بر محرومیت جنسی معتقدند، ‌اما در واقع مسئله در پست‌مدرن تغییر پیدا کرد و وضعیت کنونی را رقم زد. در حقیقت ما دچار بحران غرایز و بحران دلخوشی‌ها شده‌ایم.

فیاض با بیان اینکه غریزه جنسی، مهمترین و بزرگ‌ترین محرک انسان در طول تاریخ است، اظهار داشت: تاریخ جوامع را بر اساس غریزه جنسی می‌توان تعریف کرد.

وی افزود: مناسبات زن و مرد در جامعه، کل مناسبات را تشکیل می‌دهد و در واقع مرد و زن جزو بنیادهای جامعه بوده و هویت آن را شکل داده و رابطه میان آنها نفرت و یا جاذبه جنسی را رقم خواهد زد. بنابراین، طلاق، بد دهنی، خشونت در سینما و صدا و سیما بیانگر بحرانی بودن این رابطه است.

در ادامه این مراسم، از «هادی مقدم‌دوست» نویسنده مجموعه تلویزیونی وضعیت سفید و «سارا عرفانی» نویسنده، تجلیل و قدردانی به عمل آمد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر