سه‌شنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۹۱

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تخلیه ابرها توسط برخی از کشورهای اروپایی خبرداد.

 به گزارش فارس، محمدجواد محمدی زاده در حاشیه برگزاری جلسه کارگروه بند (الف) ماده ۱۸۹ برنامه پنجم توسعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:

ابرهایی که به سمت ایران می‌آیند از سوی برخی از کشورهای اروپایی تخلیه می‌شود.

وی گفت: در اینکه امروز علمی وجود دارد که تخلیه بار ابرها انجام می‌شود، هیچ تردیدی وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در جلساتی که با کشورهای مختلف داشته‌ایم این نگرانی را هم مسئولان ارشد کشورهایی مانند ترکیه داشته‌اند که این علم در حوزه تخلیه بار ابرها وجود دارد.

وی گفت: در عین حال مسئله‌ای که الان در کل جهان مطرح است، تغییرات اقلیمی که اتفاق می‌افتد است. پدید‌های نو ظهوری مثل گرد و غبار، خشکسالی و ذوب شدن یخ‌ها از جمله این تغییرات اقلیمی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بنابراین بخشی از این خشکسالی‌هایی که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اطراف وجود دارد علتش در تغییرات آب و هوایی و کاهش نزولات آسمانی است.

همچنین بخشی از این خشکسالی ها به دلیل تخلیه بار ابرهایی است که توسط برخی از کشورها انجام می‌شود.

محمدی‌زاده بیان کرد: اصل این موضوع تایید می‌شود که بعضی از کشورهای اروپایی چنین کاری را انجام می‌دهند، اما چون مستندات علمی قابل قبولی را باید جمع و بعد اظهار نظر کرد، همچنین در حال حاضر اسم این کشورها را نمی‌توانیم اعلام کنیم. 

وی ادامه داد: قطعا این موضوع به لحاظ حقوقی قابل پیگیری است، زیرا مولفه‌های اصلی حیات در حوزه محیط زیست، مولفه‌هایی نیست که حدود جغرافیایی داشته باشد، یعنی نمی‌توان گفت که این آب، خاک و... برای ایران و یا برای کشور دیگری است.

محمدی‌زاده تصریح کرد: هیچ کشوری نباید بهره برداری‌اش از منابع طبیعی بیش از ظرفیت طبیعی‌اش باشد و این مسئله به لحاظ حقوقی نیز قابل پیگیری است.

معاون رئیس جمهور در ادامه به طرح شهرداری در مورد مه پاشی در سطح خیابان‌ها برای جلوگیری از بروز گرد و غبار اشاره کرد و گفت: در این طرح‌ها هیچگونه پشتوانه علمی وجود ندارد.

وی گفت: مه پاشی و روش‌های دیگری که برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود نتیجه بخش نیست. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: همچنین در سال جاری کاهش گازهای مخرب در تهران ۳۰ درصد و در شهری مثل اراک میزان گاز‌های مخرب ۶۰ درصد کاهش داشته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به دلیل کاهش گازهای مخرب اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت سوخت، ارتقا صنعت خودرو سازی کشور، تقویت حمل و نقل عمومی و مهندسی ترافیک در حمل و نقل شهری از دلایل کاهش آلودگی هوا و گاز‌های مخرب است.

وی اضافه کرد: این روش‌ها نظر‌های فردی است که پشتوانه علمی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر