دوشنبه، تیر ۱۹، ۱۳۹۱

آیت الله مظاهری:فساد اقتصادی مانع ظهور است

آیت الله مظاهری موانع ظهور را تشریح کردند:

 

به گزارش حوزه، حضرت آیت الله مظاهری در دومین جلسه درس اخلاق خویش پیرامون ضرورت اهمیت جامعه به موضوع مهدویت، با بیان این که غیبت امام زمان«ارواحنافداه» تقصیر ماست و با ابراز نارضایتی از فحاشی و تهمت های موجود در جامعه که با نام دین مطرح می شود، گفتند: اختلافهای موجود در اجتماع و فحّاشی‌‌ها نسبت به یکدیگر، که حتّی گاهی به عنوان دین نیز مطرح میشود، ریشه در شرک دارد.

معظم له افزودند: افزودند: فحشنامه شدن برخی از روزنامهها، تهمت زدن، شایعهپراکنی، غیبت و توهین به دیگران، خصوصاً به مراجع، علما و بزرگان به عنوان دین و امثال اینها، با خواست خداوند مبنی بر «یَعْبُدُونَنی‏‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً» سازگار نیست.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کردند: هنگامی جامعه میتواند مدعی شود که مشرک نیست و خداوند را عبادت میکند که فساد اخلاقی، فساد اداری، فساد اقتصادی و سایر مفاسد در آن نباشد و الا جامعهای که به این مفاسد آلوده است، آمادۀ ظهور نیست. 

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کردند: باید فساد اخلاقی کنار برود، اقتصاد، سالم سازی شود، فقر، بدبختی و بینوایی از اجتماع رخت بربندد تا زمینۀ ظهور متحقّق شود. لذا قرآن کریم میفرماید اگر انقلاب تدریجی میخواهید، باید«یَعْبُدُونَنی‏‏» با همۀ جوانب و زوایای آن رعایت شود. سپس تأکید میکند که باید گناه در خانه‌‌ها، در اجتماع و در دل نباشد. یعنی  «لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً».

 

*حکومت امام زمان، بهشت موعود دنیاست

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه با ذکر آیه شریفه «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی» به حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) اشاره و اظهار داشتند: انقلاب حضرت مهدی«ارواحنافداه»، یک انقلاب جهانی و سراسری است و حکومت ایشان، بهشت موعود در دنیاست.

معظم له افزودند: انقلاب و حرکت جهانی حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» امری مسلّم در ادیان سابق بوده و پیغمبر اکرم و ائمّۀ طاهرین«صلواتاللهعلیهم» نیز مقیّد بودند که در هر فرصتی، وقوع این انقلاب و حرکت جهانی را گوشزد کنند.

 

 

*زندگی بهشتی برای مردم دنیا، با حکومت حضرت مهدی(عج)

این استاد برجسته حوزه علمیه ضمن بیان این مطلب که "بیش از ده هزار روایت از پیغمبر اکرم و از ائمّۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم»، راجع به موضوع مهم مهدویّت صادر شده است"، خاطرنشان کردند: از آیات قرآن کریم نیز استفاده میشود که روزی به دست شیعیان و به رهبری امام زمان«ارواحنافداه»، پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته میشود و عدالت اسلام، سرتاسر جهان را در بر میگیرد. در آن زمان، قوانین اسلام صد در صد در جهان پیاده میشود و وقتی چنین شد، یک زندگی بهشتی برای مردم دنیا ایجاد میگردد.

زندگی منهای فقر، زندگی منهای بیماری و درد، زندگی منهای غم و غصّه و اضطراب خاطر و نگرانی و زندگی منهای اختلاف و خلاصه یک زندگی صد در صد آرام که همۀ انسانها آن را بپسندند.

در چنین محیطی، همگان شاد و با نشاط  و در رفاه هستند و امکانات مورد نیاز زندگی مانند خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج برای همه فراهم است.

 

 

*انقلاب دفعی

حضرت آیت الله مظاهری، انقلابهای لازم برای تشکیل حکومت جهانی حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» را به دو قسم انقلاب دفعی و انقلاب تدریجی تقسیم کرده و گفتند: انقلاب دفعی، در دست امام زمان«ارواحنافداه» و با ارادۀ خداوند متعال است.

در انقلاب دفعی، حضرت ولی عصر«ارواحنافداه»در یک شبانه روز بر جهان مسلّط میشوند و سپس در شش شبانه روز در جهان مستقر میگردند و بالاخره با معجزه و خرق عادت، یک بهشت برای بشریّت و جهان هستی ایجاد میفرمایند. این حرکت و انقلاب، با خواست خدا و همراه با معجزه و خرق عادت خواهد بود. به عنوان مثال، خدایی که حضرت موسی«علیهالسّلام» و قوم مستضعفش را به یک لحظه بر سر فرعون مسلّط کرد و فرعون و فرعونیان را غرق نمود،  آن خدا، چنین حکومتی را به شیعه خواهد داد.

 

 

*حکومت جهانی حضرت ولیّعصر«عج»، وعدۀ خداوند

ایشان در ادامه سخنان شان با تأکید بر این مطلب که واگذای حکومت به شیعیان و به رهبری امام زمان«ارواحنافداه» وعدهای است که خداوند در قرآن کریم داده است، به آیه شریفه «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ ، وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ»[۱] اشاره و اظهار داشتند: وقتی حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» به دنیا آمدند، امام حسن عسکری«سلاماللهعلیه» به حکیمه خاتون فرمودند: فرزندم را بیاور. حکیمه خاتون این پارۀ ماه را بر سر دست بلند کرد و در مقابل امام یازدهم آورد. حضرت مهدی«ارواحنافداه» پس از سلام، همین آیۀ مبارکه را تلاوت فرمودند[۲]: «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ ، وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ» آیۀ شریفه میفرماید که خداوند میخواهد شیعیان که همیشه در طول تاریخ مستضعف و مظلوم بودهاند، ناگهان بر کرۀ زمین مسلط شوند و کرۀ زمین را به ارث ببرند. همینطور که وقتی پدر مُرد، ناگهان تمام اموالش به فرزندش میرسد و فرزند بدون دردسر اموال فراوانی را صاحب میشود، کرۀ زمین و حکومت این جهان، به صورت ارث به شیعیان واگذار میگردد و خداوند شیعیان را بر استکبار جهانی مسلّط میکند و استکبار جهانی از آنچه میترسد، به سرش خواهد آمد. در نتیجه یک بهشت دنیوی برای همۀ بشریّت فراهم میشود.

 

 

*مثالی برای انقلاب دفعی

معظم له خاطرنشان کردند: در مورد اینکه چگونه با خرق عادت و به یکباره، شیعیان به رهبری حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» بر جهان مسلّط میشوند، میتوان قضیۀ آصف بن برخیا را مثال زد. قرآن کریم، کتاب تاریخ نیست، کتاب اخلاق است و در عین حال، مطالب تاریخی فراوانی نیز دارد. تاریخ، معلّم اخلاق بشریّت است و از این جهت، قرآن شریف برخی از قضایای تاریخی را برای عبرت انسانها نقل میفرماید.

قصّۀ حضرت سلیمان«علیهالسّلام» در قرآن کریم، قصّۀ جالب و پندآموزی است. در این داستان آمده است که برای حضرت سلیمان خبر آوردند: مردم یک سرزمین خورشیدپرست هستند و یک زن به نام بلقیس بر آنها حکومت میکند و تخت عظیمی نیز دارد. حضرت سلیمان با سران حکومت خویش جلسه گرفت و گفت: چه کسی هست که در یک لحظه به عنوان فتح آن شهر، تخت بلقیس را با خودش برای من بیاورد؟ یکی گفت: در نصف روز آن را میآورم! حضرت سلیمان«علیهالسّلام» گفت: زیاد است. دیگری گفت: قبل از اینکه از جای خود بلند شوید، آن را میآورم؟ باز حضرت سلیمان«علیهالسّلام» قبول نکرد.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه با اشاره به آیه شریفه «قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ»؛[۳]، گفتند: کسی که یک قطره از دریای علم قرآن را داشت، یعنی «آصف بن برخیا» گفت: من به یک چشم بر هم زدن آن را میآورم. به قول اهل ادب، تنوین «عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ»، تنوین نکرهای است که بر قلّت دلالت میکند؛ یعنی یک قطره از دریای علم قرآن را داشت. در حالی که همۀ علم قرآن، در نزد ائمّۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم» است.[۴]

حضرت سلیمان«علیهالسّلام» اجازه داد و آصف بن برخیا آن تخت کذایی را به یک چشم به هم زدن از سبا به شام آورد و با انقلاب دفعی و ناگهانی، آنجا به دست کسی که قطرهای از دریای علم امام زمان (یعنی قطرهای از علم قرآن) را داشت، فتح شد.

وقتی تخت بلقیس به نزد حضرت سلیمان«علیهالسّلام» آمد، حضرت سلیمان«علیهالسّلام» خدا را شکر کرد و بعد به بلقیس گفت: آیا این تخت توست؟ بلقیس جواب داد: «کَأَنَّهُ هُوَ»[۵]، گفت مثل اینکه تخت من است! امّا کجا بوده و چه شده است؟! و بالاخره حضرت سلیمان«علیهالسّلام» با یک چشم به هم زدن و با یک انقلاب دفعی، سبأ را فتح کرد.

معظم له افزودند: حال آن کسی که همۀ علم قرآن در نزد اوست و آن کسی که دریای این علم را داراست، نمیتواند به یک چشم به هم زدن، دنیا را فتح کند؟! مسلّماً میتواند. گرچه این کار معجزه و خرق عادت است، اما قرآن کریم و روایات معصومین«سلاماللهعلیهم» میگویند: تعجّب نکن و خواست خداست.

کسی که عالم به علم قرآن است، هرکاری که بخواهد، میکند. لذا آن انقلاب دفعی، آنی و بدون سر و صدا و کشت و کشتار واقع میشود. کشت و کشتار، از آدمهای ناتوان، بیعرضه و نانجیب و به عبارت دیگر از استکبار جهانی سر میزند، امّا کسی که عدالت صرف است و برای گسترش عدالت صرف آمده، بدون ظلم و جنایت و بدون سر و صدا، ظلم را ریشه کن میکند. همانگونه که در روایات نیز آمده است که در شش شبانه روز  با خرق عادت بر جهان مسلّط میشود.

 

 

*انقلاب تدریجی مقدّمۀ انقلاب دفعی

رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه سخنان شان با بیان این که نکتۀ قابل توجّه آن است که این انقلاب دفعی، یک مقدّمه به نام انقلاب تدریجی دارد، گفتند: در قرآن کریم و روایات فراوانی، راجع به انتظار فرج مطالب مختلفی بیان شده و ثواب بسیاری نیز برای آن وجود دارد. از مجموع آیات نورانی قرآن کریم و روایات گهربار معصومین«سلاماللهعلیهم» برداشت میشود که انتظار فرج، به معنای تهیّأ و همان انقلاب تدریجی است.

قرآن کریم در مورد انقلاب تدریجی میفرماید: اگر شیعه بخواهد بر جهان مسلّط بشود، خود باید عادل، موحّد و متّقی باشد. زیرا یک آدم ظالم، نمیتواند برای گسترش عدالت، با ظلم بر جهان مسلّط شود. اگر او بخواهد با ظلم مسلّط شود، نتیجه همین حضور آمریکا در عراق و افغانستان میشود.

ایشان در ادامه با بیان این که آیۀ «استخلاف» در قرآن کریم، هم به موضوع انقلاب دفعی و هم انقلاب تدریجی میپردازد و میفرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ»[۶]، گفتند: خداوند متعال خواسته و وعده داده است که این شیعه، حکومت جهانی پیدا کند. از این رویداد تعجّب نکنید، زیرا این امر امکانپذیر است، همانطور که حضرت موسی و حضرت سلیمان و حضرت داوود«علیهمالسّلام»، با خرق عادت، بر استکبار زمان مسلّط شدند.

حضرت موسی«علیهالسّلام» یک چوب دستی بیشتر نداشت، امّا آن چوب دستی، دست خدا بود. در اطراف حضرت موسی«علیهالسّلام» نیز فقط تعدادی مستضعف و پابرهنه و مظلوم، بودند، امّا ناگهان فرعون زمان با تمام قدرت و امکاناتش نابود شد و حکومت به دست مستضعفین افتاد.

قرآن کریم در آیات دیگر میفرماید: این حکومت فقط به معنای گرفتن کرۀ زمین نیست، بلکه وقتی به دست شیعه و به رهبری امام زمان«ارواحنافداه»، پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته میشود، عدالت سر تا سر جهان را میگیرد و ظلم و جور به کلّی نابود میشود: «وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ»

وقتی عدالت سرتاسر جهان را فرا گرفت، به دست حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» قسط و عدل سراسری میشود:

«یَمْلَأُ الْأَرْضَ بِهِ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»[۷]

در حقیقت «نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ» به این معناست که به پیروی از عدالت، انسانها از هر نظر در رفاه قرار میگیرند.

اگر تبعیض، غم و غصّه و دلهره و اضطراب خاطر در طول تاریخ وجود داشته است، به خاطر ظلم است و اگر ظلم نباشد، همگان از هر نظر در رفاه خواهند بود. هنگامی که عدالت سرتاسر جهان را میگیرد، مقام امین که قرآن دارد، برای انسانها پدیدار میشود.

قرآن کریم میفرماید: این وعدۀ خداوند متعال است؛ این وعدۀ پروردگار به شما شیعیان است؛ پس ای شیعه! انقلاب تدریجی کن و تهیّأ و آمادگی داشته باش.

 

 

*ایجاد آمادگی برای ظهور

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه سخنان شان با ذکر آیه شریفه «یَعْبُدُونَنی‏‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ، وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏»[۸]. و با بیان این که قرآن شریف تهیّأ و آمادگی را اینگونه معنا میکند، گفتند: جملۀ «لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏» بسیار امید بخش است. خداوند متعال دوست دارد که به انسانها خصوصاً شیعه رحم کند و دوست دارد که شیعیان بر جهان مسلّط شوند و نه تنها خود در رفاه قرار گیرند، بلکه به واسطۀ ایشان، جهان را در رفاه قرار دهد.

برای تحقّق این امر، نیاز است که مؤمنین انقلاب تدریجی داشته باشند و این انقلاب تدریجی، در دست خود آنان است: «یَعْبُدُونَنی‏‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً»؛ باید همۀ اقسام توحید، اعمّ از توحید ذاتی و توحید صفاتی و توحید عبادی و توحید افعالی در شیعیان زنده باشد و یک موّحد به تمام معنا باشند.

قرآن کریم، کسانی که از هوی و هوس متابعت میکنند و به شیطان روی آوردهاند را در زمرۀ موحّدان نمیداند! فساد اخلاقی موجود در اجتماع امروز، از شرک سرچشمه گرفته است:

معظم له با ذکر آیه شریفه «أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ»[۹] یا رسول الله! آیا میخواهی مشرکان را به تو معرّفی کنم؟ آنان کسانی هستند که از هوی و هوس متابعت و پیروی میکنند!، گفتند: بیعفّتی، بیحجابی، وضیعیّت بد و نابهنجار اجتماعی موجود و ... همگی از شرک نشأت گرفته است.

قرآن کریم به شیعیان میفرماید: اگر میخواهید انقلاب تدریجی داشته باشید و برای ظهور تهیّأ و آمادگی پیدا کنید، باید دست از شرک با تمام معانی آن بردارید. اگر چنین شد، آنگاه انقلاب دفعی از جانب ماست.

 

 

*شیطان پرستی، مانع ظهور

رئیس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کردند: متأسفانه در جامعۀ کنونی، شیطان بیش از خداوند متعال پرستش میشود. البته شیطان پرستی نه به این معنا که جمعی گرد هم قرار گیرند و شیطان را به عنوان معبود خویش عبادت کنند، آنکه نوعی جنون و دیوانگی است، بلکه منظور از شیطان پرستی، متابعت از امر شیطان است. کسی که مخالف دستورات خداوند و مطابق خواستۀ شیطان عمل کند، در حقیقت شیطان پرست است. 

قرآن کریم نیز متابعت از شیطان را به معنای پرستش او و در مقابل عبادت خداوند متعال ذکر کرده است: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ»[۱۰] ای بنی آدم! مگر ما در ازل با هم معاهده نکردیم که تو خداپرست باشی، نه شیطان پرست؟ و از رسول الله متابعت کنید، نه از شیطان؟

خداوند متعال در این آیۀ شریفه، متابعت از شیطان را شرک میداند، در حالی که جهت آمادگی برای ظهور، میفرماید باید هیچ گناهی، در اجتماع، در زندگی و در دل نباشد: «یَعْبُدُونَنی‏‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً».

 

 

*تأکید قرآن بر تهیّأ و آمادگی

ایشان در ادامه سخنان شان با بیان این که قرآن کریم پس از تأکید بر دوری از انواع و اقسام شرک و پرستش غیر خدا، باز مسألۀ آمادگی برای ظهور را رها نمی‌‌کتد و میفرماید: ای شیعیان! حال که بناست انقلابی جهانی صورت دهید و دنیا را اصلاح کنید و به معنای حقیقی کلمه، همه آدم شوند، آیا خود اصلاح شدهاید؟!، گفتند: باید در وقت نماز، مساجد پر از جمعیّت باشند، هنگام نماز جماعت، خیابانها خلوت، پارکها و سینماها بسته و مساجد باز و پر حمعیّت باشند: «وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ».

اگر شیعۀ حقیقی هستید و میخواهید دنیا را گلستان کنید، باید به اندازۀ وسع خود، قانون مواسات و رسیدگی به دیگران داشته باشید: «وَ آتُوا الزَّکاةَ». خودخواهی، خودخوری و خودمحوری، ناپسند و زشت است. سپس میفرماید: «وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ»؛ قرآن، پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» و اهل بیت«سلاماللهعلیهم» سرمشق زندگیتان باشند؛ در این صورت خداوند رحمان، به شما رحم خواهد کرد و در ازای این انقلاب تدریجی شما، بلافاصله انقلاب دفعی را بهوجود میآورد: «لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏».

 

 

*غیبت امام زمان«ارواحنافداه» تقصیر ماست

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه با تأکید بر این که اگر امام زمان«ارواحنافداه» ظهور نمیفرمایند، تقصیر خود ماست، گفتند: امام زمان«ارواحنافداه» آماده و مهیّای ظهور هستند، ولی شیعیان آمادگی ظهور را ندارند! فقط دشمنان مانع ظهور نیستند، بلکه عدم آمادگی شیعیان نیز مانع مهمّی برای ظهور است!

ایشان گفتند: امام زمان«ارواحنافداه» آمادهاند تا با یک انقلاب دفعی، ظلم را به کلّی و یکباره نابود کنند، امّا این امر، نیازمند انقلاب تدریجی شیعیان و آمادگی آنهاست؛ پس ای شیعه! تو باید انقلاب تدریجی کنی تا امام زمان«ارواحنافداه» ظهور فرمایند.

از این آیۀ شریفه که مورد بحث قرار گرفت و بسیاری از آیات و روایات دیگر، میتوان به این نتیجه رسید که اگر تهیّأ و انتظار فرج به درستی بین شیعیان ایجاد شود، حتماً امام زمان«ارواحنافداه» میآیند. طبق قاعدۀ لطف، که در علم کلام و فلسفه و عرفان مطرح میشود، وقتی به راستی شیعه مهیّای ظهور شود، به خواست خداوند، بر امام زمان«ارواحنافداه» واجب است که ظاهر شوند؛ اما هرچه هست از قامت ناساز بی اندام ماست! شیعیان موظّفند با ایجاد آمادگی، فراق حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» را به وصال مبدّل کنند.

 

 

*معنای انتظار فرج

معظم له در ادامه با بیان این که آیۀ استخلاف، گرچه آیۀ عجیبی است، امّا نظیر آن در قرآن و روایات فراوان وجود دارد، خاطرنشان کردند: وقتی روایات مربوط به انتظار فرج را معنا کنیم و در آنها دقّت نماییم، به خوبی می‌‌فهمیم که معنای انتظار فرج، آن است که شیعیان باید برای امر ظهور، مهیّا و آماده شوند و اگر این آمادگی ایجاد شد، انقلاب دفعی و جهانی حضرت مهدی«ارواحنافداه» به یکباره رخ میدهد و شیعیان به رهبری ایشان، در یک شبانه روز بر جهان مسلّط شده و در شش شبانه روز، در جهان مستقر میشوند: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ»

 

پینوشتها:

======================

۱. قصص / ۶-۵.

۲. الغیبة(للطوسی)، ص ۲۳۶.

۳.  نمل / ۴۰.

۴. الکافی، ج ۱، ص ۲۲۹.

۵. نمل / ۴۲.

۶. نور / ۵۵.

۷. ارشاد القلوب، ج ۲، ص ۴۲۰.

۸. نور / ۵۶-۵۵.

۹. جاثیه / ۲۳.

۱۰. یس / ۶۰.

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر