دوشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۱

توضیحات عضنفری از تحریم ها

 به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر مهدی غضنفری ، صبح امروز طی سخنانی در همایش بزرگ مبلغان ماه مبارک رمضان، در قم، با اشاره به تصمیم دولت برای دیدار با علما و تشریح اوضاع اقتصادی کشور با این بزرگواران، اظهار داشت: ما این مساله را تکلیفی برای خود در عرصه خدمت رسانی می‌دانیم؛ چرا که بالاخره انسان جایزالخطاست و با اصلاح خطاها می تواند منشا خدمات بیشتری شود.

وی افزود: ما از ابتدای انقلاب، تحریم های مختلفی را دیده‌ایم، اما باید توجه داشت که تحریم های اخیر متفاوت از تحریم های گذشته علیه ایران اسلامی است.

غضنفری همچنین اضافه کرد: تحریم های گذشته از جنس تحریم قطعات، خدمات  و یا عدم سرمایه گذاری و ... بود، اما تحریم فعلی از جنس تحریم های فلج کننده است؛ چرا که این بار دشمن دست روی شریان های اصلی اقتصاد کشور گذاشته و دست به تحریم همه جانبه زده است.

وی ادامه داد: آن ها می خواهند که این بار تیرشان در تحریم ها به هدف بخورد، لذا این بار حتی نقل و انتقالات پول را برای ما تحریم کرده اند که این مساله متفاوت از تحریم بانکی است.

وزیر صنعت و معدن و تجارت افزود: در دنیا سابقه ندارد که بانک مرکزی کشوری را تحریم کنند، اما آن ها این کار را کردند،‌ ولی با همه این مسایل خدمتگزاران مردم کوتاه نیامده اند و همچون سرباز مشغول خدمت هستند.

وی با تاکید بر این که نوع برخورد با این تحریم ها متفاوت است، ابراز داشت: آن ها ممکن است که حتی دست به تحریم های بیشتری از جمله تحریم لجستیکی بزنند اما باید دانست که این ها نقشه شیطان است و انشاالله هدف آن ها محقق نخواهد شد.

غضنفری گفت: آن ها قدرت برخورد مستقیم ندارند چرا که می دانند از مردم تودهنی می خورند اما با تحریم شدید اقتصادی می خواهند که به نظام و انقلاب اسلامی ضربه زده و مردم را نسبت به این نظام و مسئولان آن بی اعتماد کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: آن ها می خواهند که با گرانی ها و مشکلات مالی، مردم را عاصی و بدبین کنند و با تاکید بر مفاسد اقتصادی جو بی اعتمادی را در جامعه تزریق کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که ما امروزه در یک درگیری جدی و خطرناک هستیم، باید توجه داشت که مقابله با دشمن نیاز به تدبیر و هوشمندی بالایی دارد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: ۸۵ درصد واردات ما که شامل مواد خام و کالاهای واسطه ای و نیز نهادهای کشاورزی و دامی است، باید انجام شود و این طور نیست که بگوییم به طور کلی واردات باید قطع شود چرا که این کار برای ما در شرایط فعلی خطرناک است.

وی در ادامه با اشاره به معضل گرانی و تورم در کشور بیان داشت: امروز ریشه پدیده گرانی که دغدغه علما می باشد، با پیچیدگی های خاصی همراه است که البته ما نمی توانیم همه جزییات مسایل را رسانه ای کنیم تا مردم و علما در جریان امور قرار گیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: متاسفانه برخی رسانه ها غیر منصفانه علیه دولت تیتر می‌زنند، حال آن که باید از وضعیت کنونی کشور مطلع باشند.

غضنفری اضافه کرد: واقعیت آن است که ما با وجود آن که کشور دوست در دنیا بسیار داریم اما کشوری که حاضر باشد به خاطر ما قربانی شود اصلا وجود ندارد چرا که کشورها بر اساس منافع ملی خود گام برمی دارند.

وی بیان داشت: خبر خوشی که می توانیم بدهیم این است که ما فضای سخت و دشوار دو سه ماه گذشته را گذرانده ایم که البته جزییات آن شرایط را از من نپرسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ما الان ذخایر به حد کافی داریم، گفت: ساده سازی مسیر تامین کالا، اولویت بندی در اعطای ارز دولتی برای صادرات کالا، اطلاع رسانی به مردم و نیز تاکید بر وفاق و همدلی از جمله برنامه های ما در مدت اخیر بوده است.

وی افزود: در حال حاضر اولویت ما به ترتیب، تامین کالاهای اساسی مردم، دارو، کود و بذر و سم کشاورزی و ... است ، ضمن آن که هم اکنون کمیته های مقاومت در مقابله با تحریم در همه وزارتخانه ها تشکیل شده است.

غضنفری ادامه داد: در حال حاضر آن چه مهم است این است که ما باید مردم را در جریان وقایع و مسایل قرار داده تا انتظارات معقول شده و اعتماد مردم و مسئولان شکسته نشود.

وی با تاکید بر لزوم وفاق و همدلی همه مسئولان در شرایط کنونی که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری نیز می باشد، اظهار داشت: جدال های ساختگی و حاشیه ای در این شرایط اصلا به صلاح کشور نیست و همه باید با وحدت و برادری به مقابله با توطئه های دشمن بپردازیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اختلافات داخلی سم مهلکی در اقتصاد کشور است و ما نیاز داریم که در شرایط فعلی بیش از پیش به مردم امید و انگیزه دهیم و این را هم بدانیم که خداوند نصرت رسان ما خواهد بود.

وی با اشاره به آمادگی این وزارت خانه در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: ما یک سری کمبودهایی داشتیم که مدیریت شد و در ضمن برای کنترل بازار اقدام به برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم و اعطای بن سبد کالا به کارمندان کرده ایم.

وی با بیان این که متاسفانه برخی از تجار و کسبه کشور نسبت به مساله اخلاق تجارت اسلامی بی توجه هستند، گفت: ما از روحانیون و مبلغین عزیز می خواهیم که در ایام تبلیغ ماه مبارک رمضان برای مردم شرایط کسب و کار حلال و اسلامی را تشریح کنند .

غضنفری اضافه کرد: متاسفانه برخی در کسب و کار خود به دنبال سودهای نامشروع هستند و حال آن که ما به شدت به تعالیم اسلامی در عرصه های اقتصادی نیازمندیم.

وی با بیان این که بروز برخی رفتارها در بازار اسلامی از سوی عده ای واقعا عجیب و شرم آور است، ابراز داشت: بازار اسلامی با مدل اقتصادی امثال آدام اسمیت متفاوت است و ما باید بدانیم که در اقتصاد اسلامی به دنبال سود بیشتر به هر طریقی نیستیم.

وزیر صنعت و معدن و تجارت در خاتمه با تاکید بر این که دیدگاه و نظر علما برای ما تکلیف شرعی ایجاد می کند، گفت: نباید کسی احساس کند که دولت نسبت به دغدغه های علما ، کم توجه یا بی توجه است و ما افتخار می کنیم که مقلد مراجع معظم هستیم و لذا همه سعی و کوششمان را در راستای رفع دغدغه های آنان می کنیم.

ویژه حوزه علمیه قم برگزیده    شماره خبر: 217854       14:35 - 1391/04/25    

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر