دوشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۱

محل سکونت امام عصر(عج) از نظر آیت الله امامی کاشانی

  


  بهترین تعبیر علمی و عرفانی برای محل سکونت حضرت مهدی(عج) این است که خانه و مسکن امام عصر مرکز دایره هستی و قطب عالم هستی است؛ یعنی همه به دور او می‌چرخند و حرکت می‌کنند. 


به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله امامی‌کاشانی، شب گذشته در جمع زائران و مجاوران مسجد مقدس جمکران با تبریک میلاد امام عصر(عج)، گفت: کسانی که در شب نیمه شعبان این توفیق را پیدا کرده‌اند که در مسجد جمکران حضور پیدا کنند، توفیق بزرگی نصیبشان شده است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به حدیثی ادامه داد: اول خلقت خدا در عالم، نور حضرت محمد (ص) بود که این حدیث مورد تایید شیعیان و اهل سنت است.

وی به تشریح حدیثی از پیامبر اکرم(ص) و معراج آن حضرت پرداخت و اظهار کرد: خلقت انسان‌ها مساوی نیست یعنی خلقت برخی از افراد از زمانی است که نمی‌توان برای آن آغازی بیان کرد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: در روایات دیگر آمده است از نور پیامبر اکرم(ص)، نور انبیا و نور امیرالمومنین(ع) و اولاد و اوصیا آن حضرت به وجود آمده است.

وی بیان کرد: نور پیامبر اکرم‌(ص) در نخستین مرحله آفرینش وجود داشته است، این نور حرکت کرده و انبیا و اوصیا از آن به وجود آمده‌اند و عرش و لوح و قلم از آن به وجود آمده‌اند.

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان این که جمادات، نباتات، حیوانات، انسان‌ها، انبیا و اولیا از همان نور هستند، خاطرنشان کرد: آفرینش بر اساس تکامل است؛ اگر در خلقت کمال نباشد، لغو است و اگر نگاه به خالق نباشد بیهوده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که حرکت عالم برای کمال است، تصریح کرد: چون این حرکت برای کمال است، انبیا و اوصیا اربابان مکتب تکامل بودند و از همه بالاتر خاتم آنان حضرت محمد مصطفی (ص) بود؛از همین روست که گفته می‌شود اول نور، نور پیامبر اکرم(ص) است و این نور حقیقتی و واقعی بود.

وی در ادامه با بیان این که آفرینش برای درک، عقل و فهم است، تاکید کرد: عقل همان نقطه کمالی است که سردمدار آن وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) است.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به این که جمادات و نباتات در یک نقطه از کمال خود متوقف می‌شوند، اظهار داشت: تکامل انسان ایستا نیست و هرچه دامنه سن برای او وسیع‌تر شود، انسان نیز آماده حرکت است؛ بنابراین انسان در حرکت تکاملی خود متوقف نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نظام آفرینش دایره است، بیان داشت: این دایره از یک نقطه شروع شده؛ یعنی از محمد (ص) بعد از او علی (ع) و فاطمه (س) و 11 فرزندانش سپس انبیا و اوصیا و بعد حیوانات و جمادات و این تکامل طی شده است تا آخرین نقطه به نقطه اول آن وصل شده است.

وی با بیان این که انسان کامل همواره بر روی زمین است و زمین از او خالی نمی‌شود، در تشریح محل سکونت امام عصر (عج) در روی زمین، بیان داشت: بهترین تعبیر علمی و عرفانی برای محل سکونت آن حضرت این است، خانه و مسکن امام عصر مرکز دایره هستی و قطب عالم هستی است؛ یعنی همه به دور او می‌چرخند و حرکت می‌کنند.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه نباید چشم انسان تنها به عالم طبیعت باشد، یادآور شد: هرچه علم پیشرفت کند و هرچه تکنولوژی عمیق‌تر و سخت افزارها بیشتر شود و حرکت طبیعی و علمی بالاتر رود در عین حال جهل انسان نسبت به خود طبیعت بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه کسی اگر اهل گناه و فساد شد از دایره تکامل بیرون رفته است، ادامه داد: خلقت هم همین است و این موضوع منحصر به فلان گناه کار نیست، گناه خودش کار خودش را خراب می‌کند.

آیت الله امامی کاشانی توجه به امام عصر(عج) را توفیق الهی دانست و بیان داشت: کسانی که در شب نیمه شعبان این توفیق را پیدا کرده‌اند در مسجد جمکران حضور پیدا کنند و نماز بخوانند و به حضرت ولی عصر متوسل شوند، توفیق بزرگی نصیبشان شده است.

وی در پایان با بیان این که امام عصر(عج) برای مومنین و مومنات دعا می‌کنند، بیان داشت: باید تلاش کنیم که در زمره دعای آن حضرت قرار گیریم

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر