سه‌شنبه، تیر ۲۷، ۱۳۹۱

مرغ آهنگ جدایی ساز کرد ناگهان از سفره‌ام پرواز کرد

فارس گزارش می‌دهد

اینجا بازار است؛ ورود "مستضعفان ممنوع"

خبرگزاری فارس: این روزها که سلطان گرانی در بازار جولان می‌دهد و برچسب گرانی بر پیشانی کالاها خورده است، گویا بدون هیچ متولی پاسخگو همچنان یکه تاز میدان است و به جلو می‌رود و تنها چیزی که امکان ندارد برگشت به حالت اولیه قیمت‌های گزاف است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها همه جا حرف از حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی است، اما گویا به تنها کسی که هیچ توجهی نمی‌شود مردمی هستند که مقرر شده این تولیدات ملی را خریداری کنند، در چند ماه اخیر شاهد افزایش بی‌رویه محصولات و اجناس مورد نیاز بوده‌ایم، روزگاری بود که هر سال مبلغی اندک پس از اضافه شدن قیمت بنزین روی همه کالاها می‌رفت، اما این روزها مردم برای افزایش قیمت لحظه شماری می‌کنند و دیگر نیازی نیست که در یک سال و در انتظار شب عید بمانند، مردم این روزگار با افزایش قیمت عجین شده‌اند.

کار به جایی رسیده که فریاد همه مسئولان و نماینده‌ها نیز به منظور این تورم و گرانی‌های اخیر بالا رفته است و البته از آنجایی که تکرار هر روز و هر ساعته این افزایش قیمت‌‌ها به امری عادی تبدیل شده است، گویا مسئولان در برابر این گرانی‌ها واکسینه شده‌اند و دیگر در پی حداقل راه حل و علاجی نیز در این ارتباط نیستند.

باید در نظر داشت که از ابتدای سال گذشته رشد بی‌سابقه‌ای در افزایش قیمت کالاهای مختلف شاهد بوده‌ایم که این نشان از افزایش تورم شدید در کشور را نشان می‌دهد و البته باز هم جای بسی تأسف است که گویا به معنی واقعی کلمه مسئولان داخلی کشور دستی در خرید محصولی ندارند و گویا مایحتاج آنها بدون اینکه اطلاعی از قیمتش داشته باشند به دست آنها می‌رسد و البته جای تعجب دارد، زمانی که سخن از حمایت از کار و سرمایه ایرانی زده می‌شود آیا این به معنای واقعی کلمه حمایت است که البته و البته همه ضرر و شدت بار آن متحمل بر مصرف کننده‌ای می‌شود که برای گذران امور و مایحتاج زندگیش چاره‌ای جز سر زدن به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و روبرو شدن با کالاهای گران قیمت ندارد.

نان و پنیر هم از سفره برخی مردم برچیده شد

با توجه به افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در سال جاری و از طرفی رشد ناگهانی محصولات لبنی در کشور که برخی آن را مربوط به افزایش قیمت علوفه دامی و کنستانتره مطرح می‌کند (که البته باید ریشه این موضوع را نیز بررسی کرد)، باید در نظر داشت که نان و پنیر که یکی از ساده‌ترین و فقیرانه‌ترین غذاهای ایرانی به حساب می‌آمد نیز از سفره برخی از ایرانیان برچیده شد و شاید در حسرت تکه نانی و پنیری باید روزهای گرم تابستانشان را سپری کنند.

غلامعلی حیدری کارگر ساختمانی که برای خرید نان به مغازه نانوایی مراجعه کرده، گفت: قبل از گرانی نان می‌توانستیم حداقل تعداد بیشتری نان بخریم و با مقداری پنیر و یا تخم مرغ وعده‌ای از ناهار و شام خود را طی کنیم اما در حال حاضر با توجه به گرانی این دو محصول در خرید نان هم مشکل داریم.

فرزانه عسگری زن خانه‌داری نیز که در صف نانوایی عجله برای خرید نان دارد که سریع‌تر آن را به سفره فرزندانش که هر کدام راهی کلاس‌های تابستانه هستند و گویا از گزافی قیمت‌های کلاس‌های فرهنگی و ورزشی تابستانه نیز دل پری دارد، از عدم کیفیت نان شکایت می‌کند و گفت: انتظار داشتیم با توجه به شعارهایی که در مورد کیفیت نان پس از هدفمندی یارانه‌ها می‌زنند، نان خوب به دست مردم برسد، اما در حال حاضر نیز نه تنها کیفیت نان‌‌ها خوب نشده که در مواردی نیز با افول این کیفیت مواجه هستیم.

"نان" در سفره بالانشین‌ها؛ در دفتر خاطرات محرومان

وی ادامه داد: وقتی نان به این گرانی را می‌خریم انتظار نداریم که بیش از یک سوم آن را یا به دلیل خمیره بودن کنار آن یا برشته بودن بیش از حد وسط آن و خرد شدنش کنار بریزیم و قابل مصرف نباشد.

کمال زیبامنش نیز از همشهریان اصفهانی است که برای خرید فرآورده‌های لبنی به یکی از فروشگاه‌های معتبر شهرداری اصفهان مراجعه کرده است که در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: از زمانی که دولت مصوب کرد بدون افزایش قیمت‌‌ها در سال گذشته و با توجه به اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها کارخانه‌های تولیدی اقدام به ارائه محصول کنند، حجم و میزان محصولات بسته بندی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شاهد کاهش میزان ماست و پنیر و دیگر محصولات بسته‌بندی و البته با همان قیمت قبلی هستیم که این اجحاف و ظلم به مشتری محسوب می‌شود.

باید در نظر داشت که هیاهوی گرانی در بازارها و مغازه‌های اصفهان همچنان وجود دارد، اما جای تأسف اینکه این روند افزایش قیمت مشخص نیست تا کجا قرار است ادامه داشته باشد و آیا گویا بهانه پایان یافتن دولت دهم تا چند ماه آینده مزید بر علت برای بی‌تفاوت بودن مسئولان در راستای بی‌توجهی به بازار و مردم ‌شده است.

این بی تفاوتی و بی اهمتی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی نسبت به گرانی‌ها تا جایی است که علم انتقاد روحانیان و مراجع تقلید نیز نسبت به گرانی و فشار بسیاری که بر مردم وارد می‌شود، بلند شده است که از این جمله آیت الله صافی گلپایگانی «گرانی و فشار به مردم را سبب تضعیف دین دانسته است».

البته نکته جالب توجه اینکه چند روز پیش یکی از روزنامه‌های سراسری با تیتر درشت زد «تب گرانی فرو نشست» که بسیار جای تعجب دارد که خبرنگاران و سردبیر این روزنامه یا در هیاهوی گرمای داغ تابستانی این گرانی‌های نجومی را همچون آب سردی بر روی روح و روان خود می‌دانند و یا اینکه بسیار در بی‌خبری جامعه و بازارها به سر می‌برند.

ای کاش مسئولان بدانند که از هر طرف بخوانیمش «نان» است و حذف کردن آن از سبد غذایی، کاری است بس دشوار، به هر حال در این سه روز باید گفت: اَلا شاطر! حلالم کن که دیگر؛ نمی‌بینی مرا در نانوایی! ‏

سیف‌الله سیاوشی یکی از کسبه قدیمی که بنا به گفته خودش از یک بقالی به عنوان شاگرد کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر یک سوپر مواد غذایی دارد، گفت: من در این سال‌های فعالیتم هیچ زمانی را مانند چند ماه اخیر در تغییر قیمت‌ها و افزایش آنها ندیده‌ام.

وی ادامه داد: یک تصور اشتباهی که هست مردم فکر می‌کنند که ما مغازه‌داران این اجناس را گران می‌کنیم و خبر ندارند که زمانی که خود ما نیز به عنوان خرده فروش برای خرید مراجعه می‌کنیم با افزایش قیمت مواجه می‌شویم و چاره‌ای جز افزایش قیمت و ارائه آن به مردم نداریم.

این مغازه‌دار اصفهانی اظهار کرد: باور کنید برخی مواقع شرمنده مردم می‌شویم وقتی که مجبوریم هر روز قیمتی متفاوت به آنها بگوییم و بدتر اینکه برخی به دلیل افزایش قیمت‌ها توان مالی برای خرید ندارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد گرانی‌ها و حق مردم نیز گفته است: در ابتدا وجود تحریم‌های خارجی و دیگر اینکه برخی از کسبه و تجار حق را فراموش کرده‌اند و به محض اینکه بعضی شاخصه‌ها مانند دلار یا طلا گران می‌شود اجناس خود را بدون دلیل گران می‌کنند، در حالی که این کار آنها سوءاستفاده است و این پول‌ها برکت ندارد.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرده است: البته دولت اگر به صورت صحیح مدیریت کند و حساب و کتاب درستی انجام شود و سرمایه‌گذاری صحیحی در تولید صورت گیرد، علاوه بر کنترل گرانی‌ها برای جوانان ایجاد اشتغال می‌شود.

نمایندگان مجلس گرانی‌ها را مهار کنند

زمانی که ائمه جماعات در بیشتر نقاط کشور خواهان رسیدگی نمایندگان مجلس به گرانی‌های اخیر شدند، برخی از نمایندگان خود نیز از وجود این گرانی‌ها شکایت کردند و عده‌ای نیز بیداد کردن گرانی را در جامعه تاکید کردند.

سید ناصر موسوی نیز افزایش قیمت‌ها را ریشه در افزایش نرخ مواد اولیه وارد شده با ارز آزاد دانست.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی، «افزایش لحظه به لحظه قیمت‌ها را موجب ایجاد عطش مردم و هجوم آنان به بازار برای خرید بیشتر که خود عامل تشدید گرانی‌ها است»، ارزیابی کرد.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان نیز نظارت دستگاه‌های مختلف همچون تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی، مجامع صنفی و قوه قضاییه را در جلوگیری از گسترش موج گرانی و سوءاستفاده فرصت‌طلبان مهم دانست.

یکی از نمایندگان نیز به گرانی‌های مرغ و گوشت اشاره کرد و گفت: هویت سلطان گوشت ایران برای همه مشخص است، این فرد کسی است که اکنون کنجاله‌هایش در کشتی و روی بندر است و اگر بخواهد، می‌تواند یک دقیقه‌ای همه این کنجاله‌ها را وارد کشور کند، این فرد کسی است که بانک مرکزی درباره او به بانک کشاورزی نامه نوشته است، مبنی بر اینکه این پانزده شرکت که وابسته به این شخص و وابستگان وی است، اینقدر بدهی بانکی دارد و با این فرد معامله نکنید؛ اما باز هم با او معامله کردن.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفته است: این مسئله (گرانی گوشت و مرغ) به تحریم ربطی ندارد، این وضعیت محصول شرایطی است که با ایجاد انحصار برای یک نفر به وجود آمده است، این چه معنا دارد که کل ۷۰ میلیون جمعیت ایران را فدای یک سرمایه‌دار کردند، این فرد سلطان گوشت ایران است، چون واردات نهاده‌های دامی در اختیار این فرد است و با تغییر قیمت نهاده‌ها بر روی قیمت گوشت تأثیر می‌گذارد.

همچنین در همین خبر این سایت آمده است که امروز میر‌قاسم مؤمنی، رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینکه دست‌های پنهان اجازه ارزان شدن قیمت گوشت را نمی‌دهند، اشاره کرده که انحصار در واردات این محصول توسط پنج نفر موجب گرانی گوشت است.

وی همچنین گفت: همچنین برای تأمین خوراک دام و طیور نیز به دلیل ظرفیت‌هایی که در این کشور وجود دارد، امکان تبادل و واردات خوراک‌ها است، اما واردات این نوع نهاده‌ها هم انحصاری و مونوپلی صورت می‌گیرد.

البته باید در نظر داشت که تنها پرده برداری از اسامی برخی از این افراد مشکلی از مشکلات مردم را رفع نمی‌کند و این ماجرای رسوایی که افراد در کاخ‌های میلیاردی خود به زندگی مرفه مشغول هستند و تنها و تنها نامی از آنها در زبان برخی از جاری می‌شود بدون اینکه حتی اقدامی برای جلوگیری از قدرت و ثروت اندوزی آنها از سوی مراجع قانونی، قضایی و شاید دولتی شود، بسیار جای سؤال است.

در تعجبیم که چرا هر زمان در مورد مشکلی از مسئولی پاسخی را می‌جوییم به راحتی شانه از زیر بار پاسخ به موضوع مطرح شده خالی می‌کند و تنها با اتهام به دیگری و رسوا کردن رقیب خود درصدد طفره رفتن بر می‌آید.

 

مرغ آهنگ جدایی ساز کرد   ناگهان از سفره‌ام پرواز کرد

در این وانفسای افزایش قیمت‌‌ها گریزی به مرغی می‌زنیم که از زمانی که سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صنعت در گفت‌وگو با فارس قیمت مصوب آن را چهار هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و فروش به قیمت بالاتر را تخلف دانست، به یکباره مرغی که به راحتی در هر کوی و برزن و هر مغازه مرغ‌فروشی یافت می‌شد به الماس نایابی تبدیل شد که برای یافت این محصول گران‌بها که خواست از سکه‌های ثبت‌نامی در بانک مرکزی عقب نماند، ساعت‌ها وقت و زمان خودت را در صف‌های طولانی برخی فروشگاه‌های شهرداری و پس از ثبت نام صرف کنیم.

فراموش نمی‌کنیم و از هیاهوهای شلوغی صفوف خرید مرغ بیرون می‌آییم و چرخی در دیگر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌زنیم تا یادمان نرود که بسیاری از کالاها یا دست‌خوش تحریم شده‌اند و یا به دلیل عدم ثبات بازار و عده‌ای سودجو در باخبری همراه با غفلت دولت مواجه شده‌اند، این روزها از لوازم‌التحریر کودکان و افزایش قیمت کتاب به دلیل بحران کاغذ، افزایش ۱۵ درصدی لوازم خانگی و قیمت گزاف وسایل کامپیوتری، حبوبان و صدها کالای دیگر که بگذریم قیمت بسیاری از ‌فعالیت‌های خدماتی نیز افزایش یافته است، اما تنها چیزی که تغییری نکرده است حقوق کارمندان و دستمزد بگیرانی است که کمرشان زیر بار گرانی‌های اخیر در حال شکستن است و از این مسئله جالب‌تر اینکه تیترهای افزایش قیمت در نیمه دوم سال جاری خبر از بحرانی دیگر را برای اقتصاد کشور می‌دهد.

روزها و ثانیه‌ها از پی هم می‌گذرند و روند گرانی و افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد، غافل از اینکه این روند چیزی جز اوج یافتن بی سامانی بازار، دلزدگی، ترس و اضطراب برای مردم ندارد، اما مسئولان کشوری و دولتی همچنان در خیال وعده‌های ابتدای حضورشان در جمع مردم برای کاهش دادن تورم و افزایش نرخ رشد توسعه و خانه دار شدن همه مردم و بر بستن رخت فقر و نداری از این کشور، هستند.

گل بود و به سبزه نیز آراسته شد

هر چه می‌خواهم این گزارش را به اتمام برسانم موضوع دیگری از گرانی‌های اخیر به ذهنم خطور می‌کند. برای نمونه معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب افزایش 20 درصدی تعرفه‌های پزشکی (تشخیصی و درمانی) بخش خصوصی و دولتی در شورای عالی بیمه خدمات درمانی برای سال ۹۱ خبر داد.

سید ‌عبدالله عمادی اظهار کرد: در این جلسه که نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گر نیز وجود داشتند موضوع افزایش تعرفه‌های درمانی بررسی شد.

به گزارش فارس، در حالی افزایش ۲۰ درصدی تعرفه‌های درمانی به تصویب رسید که پیش از این وزارت بهداشت و درمان افزایش ۲۵ درصدی را پیشنهاد داده بود.

البته در کمال باور، این بار نمی‌گوییم ناباوری چون دیگر هر چیزی را باور می‌کنیم، متوجه شدیم که خبر از افزایش ۳۰ درصدی قیمت گوشت داده‌اند و اینجا است که باید بگوییم گل بود و به سبزه نیز آراسته شد، صف کشیدن مردم در صف مرغ کم بود باید به زودی در صفوف گوشت و شاید بعد نان و .... شاهد صف ده‌ها نفری مردم باشیم.

قصه این گرانی‌‌ها تا کجا ادامه دارد و چه کسی پاسخگو است.

________________

گزارش از مرضیه زارع

________________

انتهای پیام/و

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر