دوشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۹۱

رانت صدها میلیارد تومانی برای آقازاده همدانی

 

یکی از آقازاده ها که اصالتا متعلق به همدان می باشد، از رانت صدها میلیارد تومانی در صنعت نفت استفاده کرده است.


به گزارش خبرنگار «بازتاب»، آقازاده مذکور که یک الف به نام خانوادگی پدر خود افزوده است، با دلالی و واسطه گری در معاملات نفتی به رانتهای هنگفت و فراتر از حد تصور دست یافته است.


وی که گفته می شود حتی در کشورهای آفریقایی صاحب پالایشگاه نفتی شده، به بهانه تحریم به عنوان دلال و واسطه در معاملات نفت و پتروشیمی حضور یافته و درآمد هنگفتی می برد.


گرچه اشاره به تمامی رانتها و معاملات این آقازاده در یک گزارش غیر ممکن است، «بازتاب» در این گزارش تنها به گوشه کوچکی از این رانت ها اشاره می کند.


درآمد بادآورده مذکور ناشی از دلالی شرکت این آقازاده برای یکی از بزرگترین پتروشیمی های کشور است که با فروش محصولات پتروشیمی به دلار و پرداخت آن به ریال به دست می آید.

 


این درآمد از آنجا ناشی می شود که شرکت مذکور برای دور زدن تحریم ها نیاز به یک واسطه برای فروش محصولات خود داشته و برای این موضوع اقدام به تاسیس شرکتی صوری در دبی می کند، اما آقازاده مذکور نیز که دارای شرکتی در دبی می باشد، با سفارشها و فشارها شرکت خود را به عنوان واسطه در معاملات این پتروشیمی وارد کرده و اقدام به خریداری جنس از پتروشیمی و فروش آن به مشتریان پتروشیمی می کند.


گرچه این دلالی سودی معادل ۳ تا ۱۰ درصد رابرای این آقازاده از معاملات هنگفت پتروشیمی به همراه می آورد، ولی وی به این سود نیز قانع نبوده و با شگردی دیگر رانت خود را چندین برابر می کند.


روش وی نیز فروش ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در بازار آزاد و پرداخت معادل ریالی آن به قیمت دولتی می باشد.


با توجه به مابه التفاوت قیمت ارز رسمی و آزاد که در حال حاضر حدود ۷۰۰ تومان بوده و در برخی مقاطع به حدود ۸۰۰ تومان نیز رسیده بود و به طور متوسط رقمی حدود ۶۰۰ تومان برآورد می شود، درآمد وی از رانت ارزی بیش از ده میلیارد تومان در سال می باشد.

 

نکته قابل تامل آن است که با توجه به آن که محصولات پتروشیمی با استفاده ذخائر نفتی و گازی تولید می شوند، سهم این آقازاده از فروش محصولات پتروشیمی بیشتر از کل سهم بیت المال می باشد و عملا اگر با کسر هزینه های تولید و حمل و نقل برای هر هزار تومان فروش محصول درآمد بیت المال حدود ۲۰۰ تومان باشد، این آقازاده از فروش هر هزار تومان حدود ۳۰۰ تومان رانت به دست می آورد.


جالب اینجاست که در یکی از معاملات که شرکت پتروشیمی اصلی، شرکت این آقازاده را به عنوان واسطه به مشتری محصولات پتروشیمی که یک شرکت ترکیه ای بوده است، معرفی می کند و خواستار واریز شدن پول محصولات پتروشیمی به حساب شرکت آقازاده می شود، شرکت  ترکیه ای به این موضوع اعتراض می کند و اعلام می کند نمی تواند پولی را که از یک شرکت معتبر پتروشیمی خریده به حساب یک شرکت دلال گمنام واریز کند.

موضوع بسیار تاسف آمیز آن است که پدر این آقازاده از فعالیتهای اقتصادی پسر خود اطلاع داشته و بخشی از رانتها نیز خرج فعالیتهای فرهنگی پدر وی می شود

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر