پنجشنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۹۱

تصاویر / بزرگترین قبرستان‌ جهان

وادی السلام یکی از مکان های مقدس نجف است که در آن هزاران نفر به خاک سپرده شده اند از جمله قبر تعدادی از پیامبران و بسیاری از سادات، صالحان و بزرگان دین نیز در آن است. این قبرستان قدیمی و تاریخی نجف اشرف در شمال شرقی شهر واقع است و "بیست کیلومتر مربع" مساحت دارد. قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال می رسد و بسیاری از قبرهای آن دارای بقعه و گنبد است.

 



به گزارش مشرق؛ قبرستان  وادی السلام  که در شمال شهر نجف و حرم مطهر امیر المومنین(ع) قرار گرفته مرقد پیامبران حضرت "هود) "ع)، حضرت "صالح" (ع)  مقام امام زمان (عج) و آرامگاه شخصیت های بزرگ شیعه را در خود جای داده است.

 



تاریخ پیدایش این قبرستان به پیش از زمان بوجود آمدن شهر نجف بر می گردد و پیشینه و فضائلش فراتر از حد است.

 



بنا به فرمایشات امیر المومنین و امام صادق (ع) در این سرزمین ارواح مومنین دسته دسته با یکدیگر صحبت می کنند و هر مومنی در هر جایی از زمین بمیرد خداوند روحش را به وادی السلام می برد.

 



در این قبرستان ساختمانی کوچک با گنبدی متمایز از دیگر بناهای قبرستان ضریح کوچکی را در خود جای داده است که داخل آن قبور مطهر حضرت هود (ع) و حضرت صالح (ع) قرار دارد.

 



حضرت هود در میان قوم عاد مبعوث به رسالت شد و حضرت صالح نیز یکی دیگر از انبیاء الهی است که در میان قوم ثمود در سرزمین وادی القری (میان مدینه و شام) زندگی می کرده است.

 



در قبرستان وادی السلام مکانی است یا حیاطی کوچک که در گوشه آن دو شبستان به نامهای مقام امام زمان (عج) و مقام امام صادق در کنار هم قراردارند.

 



گفته شده است که بعضی از بزرگان در دوران غیبت کبری در این مکان مقدس به خدمت امام زمان (عج) شرفیاب شده انداز آن جمله استاد العرفا« سید علی قاضی طباطبایی» است که هم اکنون مرقد منورش زیارتگاه خاص و عام در وادی السلام است.

 



نجفیان جنازه های خود را در قسمت های جدید این قبرستان که در سمت راست وادی السلام واقع شده به خاک می سپارندکه از جمله مدفون شدگان در این قبرستان شهید "محمد باقر حکیم "است که محل دفنش با مقبره ای مشخص است.

 

 

 

 

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر