پنجشنبه، مرداد ۱۹، ۱۳۹۱

محسن قرائتی



حجت الاسلام قرائتي در دانشگاه تهران:
آمريكا حاضر است به جاي يك فرمول علمي، بي نهايت عكس سكسي به ما بدهد/ دعايي كه شهيد مطهري خواندن روزانه آن را به قرائتي توصيه كرد/ جوابي كه زن بهايي تازه مسلمان شده به آيت الله ميلاني داد

به گزارش خبرنگار فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، حجت الاسلام قرائتي شب گذشته در مراسم شب نوزدهم ماه مبارك رمضان در مسجد دانشگاه تهران سخنراني كرد كه متن كامل سخنراني وي به اين شرح است:

دعايي هست به نام ابوحمزه ثمالي كه امام زين‌العابدين آن را سحرها مي‌خواندند جملاتي از اين دعا را مي‌خواهم امشب بخوانم و معنا كنم.

خدايا ما را با عقوبت ادب نكن با نقشه‌اي كه داري با ما رفتار نكن من را با عفو خود ببخش نه با تدبير و مكر من كه نمي‌توانم به خير برسم چون همه كاره تو هستي

خداوند دري را باز كرده به نام توبه و ماهي را فرصت داده به نام رمضان و سحري را به نام ما قرار داده كه ۳ بار به نام همين سحر قسم خورده.

خداوند به همه زمان‌ها يك بار قسم خورده است اما ۳ بار به سحر قسم مي‌خورد.

در يكي از مناجات‌ها امام سجاد مي‌فرمايد خدايا تو در توبه را باز كردي ديگر اگر كسي نيايد مقصر خودش است خداوند يكي است زود هم راضي مي‌شود ديگران اما خيلي هستند و بسيار پرتوقع .

حالا در اينجا بگذاريد يك حساب سر انگشتي بكنيم كساني كه به فكر قيامت هستند و كارهايشان را براي رضاي خدا انجام مي‌دهند صددرد قيامت را دارند اما دنياي‌شان شايدي است شايد ۵۰ درصد دنيا را داشته باشند و شايد نداشته باشند.

حال در آن طرف كساني هستند كه كاري به قيامت ندارند مي‌گويند چه حجابي، چه نمازي و چه روزه‌اي آنهايي كه براي قيامت و خدا حساب باز نمي‌كنند قيامت را ندارند دنيايي هم كه دارند ۵۰ درصد است پس در نتيجه با يك جمع‌بندي مي‌توانيم بگوييم آنها كه به قيامت اعتقاد دارند ۱۵۰ تا دارند و دنياگراها ۵۰ تا.

انسان زود گول مي‌خورد خدايا تو به ما كمك كن كه ما زود گول نخوريم گول خودمان و گول محاسبات‌مان، ما انسان‌ها يكسري محاسبات غلط داريم كه قرآن براي اين محاسبات غلط هم آيه زيادي دارد.

ما خيلي آيه داريم كه احسبتم، تحسبون،‌ لا تحسبن و از اين واژه‌ها زياد دارد اين يعني اينكه طرف هميشه در خيال است چه براي كار چه براي ازدواجش.

دخترها خيال مي‌كنند كه اگر ليسانس و فوق ليسانس بگيرند شوهرانشان بايد جور ديگري باشند هر خواستگاري را رد مي‌كنند و بعد دختر ۲۹ سالش مي‌شود و ديگر خواستگاري برايش نمي‌آيد.

آن وقت مادرش مي‌آيد پيش من و مي‌گويد آقاي قرائتي بخت دختر من را بسته‌اند و من به آنها مي‌گويم نه بختش را نبسته‌اند يكسري محاسبات غلط پدر و مادر با خودشان كرده اند و اين محاسبات غلط بخت آن دختر را بسته‌ است.

يا اينكه پولي را به قصد مضاربه در يك شركتي مي‌گذاريم و بعد يك دفعه كل شركت كلاهبردار مي‌شود آن وقت مي گويم شانس نداشتم نه شانس داشتي اما  عقل نداشتي كه به چه مباني اين كار را انجام مي دهي.

اينها نقشه‌هاي خداست كه گاهي انسان گول مي‌خورد و مي گويد خدايا با اين نقشه ها با من معامله نكن.

تمام دعاها در روي كره زمين  مستحب است و فقط يك دعا واجب است و آن اين است اهدناالصراط المستقيم چون لحظه به لحظه آدميزاد كج مي‌شود و بايد روزي ده بار اين آيه را تكرار كند.

پيغمبر ما روزي ۲۰ بار اين آيه را مي‌گفت چون نماز شب براي پيغمبر واجب بود.

آدميزاد با يك تلفن يك نامه يك خيال و يا حتي يك خواب كج مي‌شود، چند شب قبل يك مهماني داشتيم كه مي‌گفت من نمي دانستم مرجع تقليد علم چه كسي است به كربلا رفتم و به حضرت علي (ع) متوسل شدم و از ايشان خواستم به خواب من بيايد و بگويد كه مرجع تقليد علم چه كسي است به خوابم آمد و گفت و من هم حالا از آن فرد تقليد مي‌كنم.


ولي من در جوابش گفتم‌: بسم الله الرحمن الرحيم غلط كردي تشخيص علم به خواب نيست يا بايد خودت مجتهد شوي و يا بايد به مجتهدهاي ديگر اعتماد كني و آنان علم را تشخيص داده‌اند.

وقتي مذهبي‌هاي درجه يك ما مرجع تقليدشان را از خواب مي‌گيرند ديگر واي به حال بقيه يا يك مثال ديگر اينكه خانمي شش ماه است با شوهرش قهر است علتش را كه از او پرسيدند مي‌گويد خواب ديدم شوهرم يك زن ديگر گرفته اين چه مبنايي است.

خيلي از درس‌هايي كه ما مي‌خوانيم خيال مي‌كنيم كه علم مفيد است در حالي كه آنها اطلاعات مفيد است نه علم مفيد و لذا در يك حديثي داريم كه پيغمبر هر روز مي‌گفتند خدايا پناه مي‌برم به تو از اطلاعات بي‌خاصيت.

«خدايا دستم بگير من چه‌طور مي‌توانم نجات پيدا كنم امكان ندارد آدمي نجات پيدا كند الا اينكه تو دستش را بيگري»

يك زن بهايي تازه مسلمان شده را به نزد يكي از مراجع تقليد، آيت الله العظمي ميلاني كه - علامه طباطبايي در وصفش فرموده بود او علم است- آوردند و آيت الله ميلاني از اين خانم پرسيدند كه چه شد كه مسلمان شدي آن خانم در جواب گفت: ‌يك لحظه لطف خدا و تا اين جمله را گفت اين مرجع تقليد شروع به گريه كردند و گفتند: راست مي‌گويي اگر لطف خدا نباشد هيچ كس نمي‌تواند نجات پيدا كند.

علم آدمي را نجات نمي‌دهد اگر قرار بود علم آدم را نجات دهد دنيا پيشرفته علم آن قدر تجاوز نمي‌كرد باسواد ترين كشورها متجاوزترين كشورهايند. اگر اين طور بود هر كشوري كه دانشگاه بيشتري داشت آمار گناهش كمتر بود البته بايد بگويم كه علم مفيد است و من خودم اهل علم هستم من قبل از تكليف طلبه شدم مخالف علم نيستم اما طرفدار علم مفيد هستم.

البته وضعيت حوزه هم همين‌طور است فقيه آن نيست كه ۵۰ سال در حوزه درس بخواند يك حديثي از امام حسن عسگري (ع)داريم كه مي‌فرمايد: فقيه كسي است كه جامعه را از دشمن نجات دهد.

ممكن است كسي ۶۰ سال درس بخواند اما هيچ نقشي در جامعه نداشته باشد امام خميني (ره) فقيه بودند چون ايران را از دست امريكا نجات دادند.

خداوند مي‌فرمايد علم بايد نتيجه اش تقوي باشد پول آدميزاد را نجات نمي‌دهد چندي پيش از چند نفر از سردفترهاي محضرهاي ازدواج سوالاتي را پرسيده بودند و به اين نتيجه رسيده بودند كه آمار طلاق در مهريه‌هاي سنگين بيش از مهريه‌هاي سبك است.

دخترها فكر مي كنند كه اگر با ده هزار و يا چهار هزار سكه ازدواج كنند داماد را چهارميخ مي‌كنند اما ما حديثي داريم كه مي گويد مهريه زياد باعث كدورت و نفاق مي‌شود ما از اسلام جدا شده ايم سراغ مشاوره مي‌رويم اما به سراغ كسي كه ما را خلق كرده نمي ريم.

ما نمي‌توانيم نجات پيدا كنيم جز به دست كسي كه ما را خلق كرد نه پول آدم را نجات مي دهد نه قدرت و نه علم.

ما نماز شب مي‌خوانيم و آستين مان را تكان مي دهيم كه فرشته‌هاي از آستين ما بيرون بيايند اگر خدا نمي‌خواست ما هيچ كار خيري نمي‌توانستيم انجام بدهيم.

خدايا تو باعث شدي من تو را بشناسم تو به من معرفت دادي و هر وقت كه صدايت زدم مرا ديدي اما تو ظهر مرا صدا مي زني و من دم غروب نمازم را مي‌خوانم خداوند تو به من اعطا مي‌كني اما من بخيلم مانند پدري كه براي بچه شكلات مي‌خرد و مي گويد به من هم بده اما بچه امتناع مي‌كند و مي‌گويد مال خودم است.

تو وقتي از من قرض مي خواهي من بخل مي كنم اما هر وقت كه بخواهم با تو خلوت مي‌كنم خداوند تو مرا به مردم واگذار نكردي اگر من را به مردم واگذار مي‌كردي آنان به من اهانت مي‌كردند و تحقيرم مي‌كردند.

يادم مي‌آيد در زماني كه مكه بودم در زمان عيد قربان زماني كه براي سنگ زدن به شيطان رفتيم يك دانه سنگ كم آوردم به كساني كه دور برم بودم گفتم آقايان من قرائتي‌ام يك نفر يك سنگ به من بدهد اما هيچ كس نداد نزديك بود بين جمعيت خفه شوم من را بيرون آوردند و بعد از يك مدت خوب شدم اگر نيازت به خلق باشد تحقيرت مي‌كنند دوازده هزار نفر از امام حسين (ع) دعوت كردند اما يك قطره آب هم به او ندادند ديگر چه توقعي ما داريم.

خدا رحمت كند شهيد مطهري را يك بار به كاشان آمده بود و به من گفت: قرائتي اين دعا را هر روز بخوان «باختن آنها كه با غير خدا رفيق شدند.»

آنهايي كه مي‌گويند ارتباط برقرار كردن با امريكا به نفع ايران است باخته‌اند امريكا حاضر نيست يكي از فرمول‌هاي علمي‌اش را از ماهواره به شما منتقل كند يك ميليون فرمول علمي هم داشته باشد يك كدامش را به ايران نمي‌دهد اما عكس سكس هرچه بخواهي به شما تحويل مي‌دهد.

باز هم مي‌گويم باختند آنهايي كه با غير خدا رفيق شدند.

رهبر معظم انقلاب وقتي مي خواهد به اين كشتي‌گيرها و مدال‌بگيرها تبريك بگويد مي‌گويد از اينكه مسلمانان و مومنان را شاد كرديد تشكر مي‌كنم وگرنه خود وزنه برداري كه ارزشي ندارد چون پرچم ايران در دنيا بالارفته و مسلمانان خوشحال شده‌اند به اين دليل ايشان تبريك گفته است.

هويدا را كه مي‌خواستند اعدام كنند به شاه فحش مي‌داد قرآن هم همين را مي‌گويد تمام دوستان به هم فحش مي‌دهند بجز متقين.

خواهرها و برادرهاي به شما مي‌گويم كه دوستانتان از متقين باشند ديگران ما را براي خودشان مي خواهند اما خدا ما را براي خودمان مي‌خواهد.

اگر ايران از گرسنگي هم بميرد آنها حاضرند ما را در همه فشارها ببينند اما به ما كمك نكنند.

خدايا تو مدام به من چراغ سبز نشان مي دهي در حالي كه به من نياز نداري هرچه خلاف مي‌كنم باز هم صبر داري.

آدم‌هايي هستند كه همه نعمت‌هاي خدا را استفاده مي‌كنند اما گناه توليد مي‌كنند.

اين شب‌ها براي همين مناجات هاست بايد اين مناجات‌ها هم باشد در شبي كه نزول قرآن است ايران بايد به سمتي برود كه هر كجا يك جلسه عزاداري است يك جلسه قرآن و تفسير قرآن هم باشد چون پيامبر مدام تأكيد داشتند كه قرآن و اهل بيت را نبايد از هم جدا كرد يعني اگر در تهران شش هزار هيئت عزاداري داريم بايد شش هزار جلسه تفسير قرآن هم داشته باشيم در شب قدر بايد از قرآن گفت.

در سوره قدر ما پنج آيه پشت سر هم از شب قدر داريم كه ارزش اين شب را مشخص مي كند.

اين شب قدر يكي از دلايل اثبات حضور حضرت مهدي است بايد حتما كسي در زمين از اوليا خدا باشد كه خداوند فرشته‌هايش را به روي زمين بفرستد اگر حجت خدا بر روي زمين نباشد ارزشي ندارد.

شب قدر شب مهمي است و بهترين كار در اين شب عذرخواهي از لغزش‌هاست من در اينجا سخني با دخترخانم‌ها دارم از خانم‌ها يك سوال پرسيدند كه شما راضي هستيد كه شوهرتان ۹۹ درصد شما را دوست داشته باشد و يك درصد هم يك خانم ديگر را هيچ خانمي اين مسئله را نپذيرفت اگر واقعا اين وجود دارد پس چرا خودتان را درست مي‌كنيد و به خيابان مي‌آييد يعني مردم ديگر مهم نيستند چطور راضي نيستند كه علاقه شوهرتان نصف شد اما با اين قيافه بيرون مي‌آييد كه مردهاي ديگر به شما علاقه داشته باشند.
خانمي كه مي‌گويد صد درصد علاقه شوهرم بايد براي من باشد و حتي يك درصد هم نبايد به كس ديگري باشد اين عقيده را نيز بايد براي ديگران هم داشته باشد بايد بگويم كه من چه جور حجاب داشته باشم كه در چشم ديگران نزنم و دل ها را نربايم.
امشب شبي است كه بايد تصميم گرفت افرادي كه در نماز كاهل‌اند، كسي كه حساب سالشان را ندارند و گرنه سر گرفتن قرآن بدون عمل درست خوابي بيش نيست.
يك مقدار بازنگري بايد بكنيم در كارهايمان يك مقدار خودمان تصميم بگيريم نگذاريم برايمان تصميم بگيرند. بر چه مبنايي خواستگاري براي دختر مي‌آيد اما مادرش آن را رد مي‌كند در همين دانشگاه تهران نامه‌اي داشتم از يك دختر كه نوشته بود خدا لعنت كند پدر و مادر را چون زماني كه پيش دانشگاهي و سال اول دانشگاه بودم خواستگار زياد داشتم اما مادرم آنها را رد كرد و به من گفت: ليسانس و فوق ليسانست را بگير و بعد اما حالا كه درسم تمام شده هيچ خواستگاري ندارم 

ما اينجا جمع شده‌ايم كه قرآن را سر بگيرم اما بايد اين مشكلات را يك جوري حذف كنيم.
ما فشار مي‌آوريم روي بچه كه بايد قرآن حفظ كني و يا اينكه بايد بدانيم با چه منطقي بچه را قبل از دبستان به مهدكودك مي‌فرستيم اين ريشه‌اش كجاست نه در قرآن آمده و نه در احاديث.
من بيش از ۵۰ سال است كه طلبه‌ام اما اسلام هميشه گفته است كه بچه تا هفت سال بايد در آزادي باشد اما ما بچه‌ها را در سه سالگي و چهارسالگي وادار مي‌كنيم كه قرآن حفظ كنند اين در كجاي دين ما آمده است 





من اين روان‌شناسان را قبول ندارم با چهار تا كتاب كه نمي‌توان براي انسان تصميم گرفت خدا ما را ساخته غرب چه مي‌داند از ما اگر غرب مي‌دانست كه بايد چه كند قانون اساسي امريكا اين همه عوض نمي‌شد 

ما بايد دستمان را در دست خدا بگذاريم حالا كه مي‌خواهيم قرآن را سر بگيرم بايد چند كار را انجام دهيم هر كسي كه ظلمي به ما كرده بايد حلالش كنيم قدم دوم عذرخواهي از خدا به خاطر خلاف‌هايي كه خودمان انجام داديم قدم سوم اگر خلافي انجام داده‌ايم توبه كنيم زيرا در توبه هميشه باز است و اسلام بن بست ندارد انسان در هيچ شرايطي نبايد مأيوس شود و آخرين چيزي اينكه حق و حقوق مردم كه بر گردن ماست را بايد بدهيم زيرا لقمه حرام در نسل انسان نيز تأثير مي‌گذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر