دوشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۱

جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران

گزارش‌ها حاکی از آن است که امسال نیز همچون دو سال گذشته، پلیس از برگزاری نماز عید فطر از سوی اهل سنت در تهران جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری سنی‌آنلاین، روز یکشنبه، ۲۹ مردادماه ماموران پلیس امنیت تهران به نمازخانه‌های اهل سنت در تهران رفتند و مانع برگزاری نماز عید فطر از سوی آنان شدند.

این اتفاق در پی آن رخ داد که پس از برگزاری جلسه با  آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع تقریب به اهل سنت تهران اطلاع داده شده بود که آن‌ها می‌توانند در اماکنی که نماز جمعه و نماز تراویح برگزار می‌شده، نماز عیدفطر بخوانند.

اما به گزارش سنی‌آنلاین، مسئولان پلیس امنیت تهران که پیش از این با استناد به مصوبه شفاهی شورای تامین استان تهران، برگزاری نماز عیدفطر از سوی آنان را ممنوع اعلام کرده بودند، پس از اجازه مجمع تقریب ادیان و مذاهب، یک روز قبل از عید فطر به نمازخانه‌های اهل سنت رفته و گفتند که مصوبه مذکور همچنان پابرجاست و بدین ترتیب با بستن ورودی نمازخانه‌ها از برگزاری نماز عید فطر ممانعت کردند.

این نخستین بار نیست که از برگزاری نماز عید فطر از سوی اهل سنت ممانعت می‌شود. در دو سال گذشته نیز دولت ایران از برگزاری این مراسم جلوگیری کرده است.

سال گذشته نیروهای پلیس تهران منازلی که اهل سنت قرار بود در ‌آن‌جا نماز عیدفطر را برگزار کنند، محاصره کرد و مانع از ورود افراد به این منازل شد.

به گزارش سنی‌آنلاین پلیس امنیت تهران همچنین منازل جدیدی را شناسایی کرد که برای برگزاری نماز عیدفطر درنظر گرفته شده بود و کارت شناسایی افرادی را که در آن منازل حضور داشتند، توقیف کرد. همچنین در برخی از شهرهای دیگر نیز از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت جلوگیری شد.

در پی این اتفاق، مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در مراسم نماز عیدفطر این شهر با اشاره به تاکید قانون اساسی بر آزادی مذهبی، از مسئولان گلایه کرد که «در نظام اسلامی، اهل سنت در شهرهای بزرگ و مناطقی که در اقلیت هستند اجازه برگزاری نماز عید فطر را نیافته‌اند».

براساس اصل ۱۲ قانون اساسی پیروان دیگر مذاهب اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند.

حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران را اهل سنت تشکیل می‌دهند.






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر